Een automatische incasso is een makkelijke manier om te betalen. Je levert één
keer een machtigingsformulier in en hebt er verder geen omkijken meer naar.
De betalingen voor je hypotheek, motorrijtuigenbelasting of
telefoonabonnement worden automatisch betaald, waardoor je geen risico loopt
op aanmaningen of hoge incassokosten.

Geen wonder dat het een geliefd betaalmiddel is. Afgelopen jaar vonden in ons
land maar liefst 1,27 miljard incassotransacties plaats.

Ondanks de populariteit van de incasso, is niet iedereen op de hoogte van alle
regels rond dit betaalmiddel. Z24 zet een aantal misverstanden op een rij.

Afgeschreven bedragen kan ik altijd laten terugboeken

Automatische incasso’s kun je zonder opgaaf van reden laten terugboeken binnen
56 dagen nadat het bedrag van jouw rekening is afgeschreven. Ook kun je
incasso-opdrachten herroepen, tot de laatste werkdag voor ze worden
afgeboekt.

Er gelden twee uitzonderingen. Eenmalige incasso's en automatische incasso's
voor loterijen kun je niet laten storneren. Die laatste uitzondering is
gecreëerd om te voorkomen dat spelers hun inleg opeisen als blijkt dat ze
buiten de prijzen zijn gevallen.

Onterechte eenmalige incasso's kun je uiteraard wel laten afboeken;
bijvoorbeeld als je nooit toestemming hebt gegeven.

Na die 56 dagen kan ik naar mijn geld fluiten

Kom je er pas na acht weken achter dat onterecht een bedrag van je rekening is
geïncasseerd, dan zijn je kansen om het geld terug te zien nog niet
verkeken. Je kunt binnen 13 maanden na de afschrijving aan de bank je geld
terugvragen.

Deze controleert dan of de machtiging geldig is. Als je bijvoorbeeld nooit
toestemming hebt gegeven of de machtiging hebt ingetrokken, is de zaak
helder: jij krijgt gewoon je geld terug.

Ook als het bedrag niet klopt, of als het een extra bedrag betreft waarvoor
jij geen toestemming hebt gegeven, sta je sterk. Hetzelfde geldt als in de
machtiging niet de naam van de incassant staat vermeld, of als op de
machtiging een ander product staat vermeld dan op de overeenkomst.

Het is overigens altijd verstandig om het bedrijf per brief te laten weten dat
de incasso ongeldig is. Zo voorkom je aanmaningen.

Als een bedrijf onterecht geld bij jou heeft weggehaald, kun je natuurlijk ook
daarna nog bezwaar maken, maar dat verloopt dan niet via de bank. Je moet je
dan rechtstreeks tot het bedrijf wenden of een incassobureau of deurwaarder
inschakelen.

Niemand mag ongevraagd geld van mijn rekening halen

Er zijn helaas uitzonderingen. Het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)
mag zonder jouw toestemming boetes van je rekening laten afschrijven. Dat
gebeurt niet zomaar. Heb je na twee aanmaningen nog niet betaald, dan checkt
het CJIB of je nog wel op dat adres woont. Pas daarna mag het geld van je
rekening worden gehaald.

Hiervoor gelden drie voorwaarden. Deze procedure verloopt via de Officier van
Justitie. Er mag alleen worden geïncasseerd als jij een positief saldo hebt:
het CJIB mag dus geen roodstand creëren. En uiteraard moet jouw
rekeningnummer bij deze organisatie bekend zijn. Heb je nooit eerder een
boete gehad of is je banksaldo 0, dan hoef je dus nergens voor te vrezen.

De bank mag de geïncasseerde verkeersboete niet terug storten, want het is een
officieel wetsmiddel, meldt het CJIB desgevraagd. Ben je het er toch niet
mee eens, dan rest een gang naar de kantonrechter.

Voor een machtiging is altijd mijn handtekening nodig

Dit gaat niet altijd op. Bij een telefonische machtiging is geen handtekening
vereist. Wel moet de organisatie jou binnen enkele werkdagen een
schriftelijke bevestiging sturen, waarin zij jou onder andere informeert
over de terugboekingstermijn en de geplande datum van afschrijving. Anders
is de incasso ongeldig. De bevestiging hoeft door jou niet te worden
ondertekend. Als jij zegt geen brief te hebben ontvangen, ligt volgens
Currence, de organisatie zie verantwoordelijk is voor het betalingsverkeer,
de bewijslast bij het bedrijf.

Of een telefonische machtiging geldig is, hangt ook af van jouw relatie met de
organisatie. Hebben jullie nooit eerder zaken gedaan, dan mag de organisatie
jou niet ongevraagd bellen en vragen om een machtiging. Het initiatief moet
dan bij jou liggen.

Bestaat er wel een relatie -bijvoorbeeld als een uitgever proefnummers wil
slijten van een tijdschrift waarop je al eerder geabonneerd was - dan mag de
organisatie jou wel zomaar bellen. Een klantnummer en jouw mondelinge
toestemming zijn voldoende om het bedrag te laten afschrijven.

Voor een machtiging via internet is wèl je handtekening nodig. Je moet je
toestemming uitprinten, ondertekenen en per post of via de fax opsturen naar
het bedrijf. Anders is de incasso ongeldig.

Een bedrijf dat teveel van mijn rekening afschrijft mag dat verrekenen met
volgende incasso's

Als jij het prima vindt dat bijvoorbeeld de telecomaanbieder een te hoge nota
verrekent met toekomstige incasso's, is daar niets op tegen. Maar wil je het
teveel betaalde bedrag cash in handen hebben, dan kun je ervoor kiezen om de
incasso zelf via de bank terug te laten storten, en vervolgens het juiste
bedrag over te maken, meldt de Consumentenautoriteit desgevraagd.

Is er onenigheid over de hoogte van bijvoorbeeld een telefoonrekening, dan is
het verstandig in elk geval het bedrag te betalen waarover geen onenigheid
is. Schrijf de aanbieder dan wel een brief waarin je uitlegt waarom je het
resterende bedrag niet wil betalen.

Lees ook:

Meer tijd voor terugboeken automatische incasso

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl